تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1402/6/22
143
+ 0 | - 0

تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان

دوران نوجوانی چیزی شبیه به گرگ‌ومیش صبحگاهی است. زمانی که نه متعلق به شب است و نه روزهنگام تلقی می‌شود. فرزند دلبندتان دیگر نه کودک است و نه به‌اندازه‌ی کافی بزرگ شده است. اغلب نوجوانان در این دوره از زندگی، آشفته، بی‌ثبات، خجالتی و تبدیل به فردی حساس می‌شوند. اما نکته‌ی قابل توجه این است که پدرها و مادرها چه نقشی در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دارند؟

تعریف اعتماد به‌ نفس

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت و رشد فردی، اعتماد به‌ نفس است. اعتمادبه‌نفس بر نحوه عملکرد فرد در مقابل دیگران تاثیر می‌گذارد؛ بازتاب عملکرد فرد را به خوبی نشان می‌دهد و نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت او دارد. اگر بخواهیم اعتمادبه‌نفس را به طور خلاصه تعریف کنیم، می‌گوییم اعتمادبه‌نفس احساسی است که ما به خودمان داریم.

افزایش اعتماد به نفس و موفقیت

اعتماد به نفس دقیقا همان نقطه عطف زندگی همه افراد است. احتمالا شما نیز افراد زیادی را دیده‌اید که در یک شرایط متوسط از نظر ظاهری، دانش و… توانسته‌اند به موفقیت‌ها و درآمد بسیار بالایی برسند و همچنین در روابط خود موفق باشند و برعکس افرادی را بشناسید که با وجود توانایی‌های بالا در زمینه کاری و علمی خود و همچنین زیبایی ظاهری، نمی‌توانند در حرفه و کسب و کار خود به موفقیت‌های زیادی برسند و تمام تفاوتی که این دو فرد دارند، تنها این موضوع است که نفر اول با راه های افزایش عزت نفس آشنا بوده و نفر دوم راه های افزایش اعتماد به نفس را نمی‌داند. به همین دلیل است که می‌گوییم اعتماد به نفس، نقطه عطف زندگی هر فردی است و با تقویت و افزایش اعتماد به نفس درباره ظاهر، سطح علمی، در آمد و… می‌توانید تغییرات بی‌نظیری را در زندگی خود مشاهده کنید.

با توجه به شرایطی که بسیاری از خانم‌ها در اجتماع دارند، افزایش اعتماد به نفس در زنان و همچنین افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان، اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه با چند راهکار اصلی برای افزایش اعتماد به نفس آشنا می‌شویم.

نقش والدین در ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

«والدین» بیش از هر فرد دیگری، در ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان نقش دارند. والدین با حمایت خود می‌توانند تأثیر عمیق و مهمی در شکل‌گیری شخصیت نوجوان داشته باشند. همان‌طور که حتما خودتان هم می‌دانید، رفتار و گفتار شما تأثیر زیادی روی فرزند نوجوان‌تان دارد. نوع احساس و میزان باور شما نسبت فرزند نوجوان و رویکرد او نسبت به خودش، مستقیما روی اعتماد به نفس او تأثیر می‌گذارد.

راهکارهای افزایش اعتمادبه‌نفس در نوجوانان

به او کمک کنید مهارت‌های دوستی را یاد بگیرد

همه‌ی ما می‌دانیم که نمی‌توانیم دوستی‌ها و روابط فرزندمان را انتخاب یا کنترل کنیم، اما می‌توانیم در مواردی همچون احترام در روابط و پذیرش افراد مختلف، او را راهنمایی کنیم. مهارت‌های دوست‌یابی و اهمیت احترام و درک متقابل در روابط را به فرزندتان آموزش‌ بدهید. دوستی‌هایی که نوجوان شما تجربه می‌کند، روی اعتماد به نفسش تأثیر می‌گذارند. به او از فواید دوستی بگویید و یاد بدهید چگونه دوستی‌های خوب و بد را از هم تفکیک کند.

 به او بیاموزید روی توانایی‌هایش تمرکز کند

به نوجوان خود بیاموزید بیشتر روی نقاط قوت خود تمرکز کند و هرگز او را با همسالان، دوستان، خواهر، برادر و دیگر بچه‌های فامیل مقایسه نکنید. نوجوان‌تان باید درک کند که افراد مختلف نقاط قوت متفاوتی دارند. مقایسه فقط باعث چشم‌و‌هم‌چشمی می‌شود. به نوجوان‌تان بیاموزید که او فقط باید با خودش رقابت کند و مدام به فکر بهتر کردن خودش باشد. بهترین راه برای پیشرفت در زندگی، رقابت با خودش است و برای این کار، باید بر نقاط قوتش تمرکز کند.

به او بیاموزید روحیه خودباوری را در خود تقویت کند

زمانی که یک نوجوان در حال انجام یک فعالیت است، اگر نتواند آن را به خوبی انجام دهد احساس شکست و ناامیدی می‌کند. برای مثال نوجوانی که در ریاضیات ضعیف است تصور می‌کند فرد باهوشی نیست؛ پس به جای اینکه او را احمق خطاب کنید، به او آموزش دهید تا بتواند مهارت‌های اندک خود را نیز رشد و بهبود دهد.

حامی نوجوان خود باشید

شاید متوجه نباشید که کوچک‌ترین رفتارتان، بی‌اهمیت‌ترین چیزهایی که می‌گویید و حتی معمولی‌ترین کارهای روزمره‌‌ای که انجام می‌دهید، چقدر در اعتماد به نفس فرزندتان تأثیر دارند. او باید مطمئن باشد که شما «همیشه» پشتیبانش هستید. حمایت شما مانند یک کاتالیزور در رشد اعتماد به نفس فرزند نوجوان‌تان عمل می‌کند. وقتی فرزندتان بداند کسی هست که می‌تواند به او تکیه کند، زندگی‌اش را با اعتماد به نفس و قدرت بیشتری پیش می‌برد.

هر زمان که نوجوان شما درگیر موقعیتی مثبت یا منفی می‌شود، به خاطر داشته باشید که این فقط مرحله‌‌ای از زندگی‌ است و خیلی زود می‌گذرد.

نوجوانی و مشکلات آن بخشی از روند رشد فرزند شماست، پس برای گذر از این دوران، صبور باشید و تمام تمرکزتان را روی همراهی و کمک به فرزند نوجوان‌تان بگذارید.

بین آزادی دادن و راهنمایی دادن به فرزند خود تعادل برقرار کنید

زمانی که روی تمام کارها و رفتارهای فرزند خود کنترل دارید، به او اجازه نمی‌دهید که مستقل باشد. باید سعی کنید بین آزادی دادن و راهنمایی دادن تعادل برقرار کنید. به نوجوان خود فرصت دهید تا چیزهایی که یاد‌ گرفته است را تمرین کند؛ حتی اگر اشتباه کند. او از اشتباهات خود درس می‌گیرد و با این کار اعتمادبه‌نفس او نسبت به توانایی‌هایش بالا می‌رود و در آینده نیز انتخاب‌های سالمی خواهد داشت.

به او نه گفتن را بیاموزید

به نوجوان خود بگویید زمانی که نمی‌خواهد کاری را انجام دهد، به راحتی «نه» بگوید. با این کار اجازه سواستفاده به هیچ کس را نمی‌دهد و اعتمادبه‌نفس بالاتری نیز خواهد داشت.

شاید به این دوره ها علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید